Bila bukan Islam quote hadis…


Assalamualaikum

Dah banyak kali dah timbul isu ni. Malah ada juga orang yang bukan Islam quoting Al Quran dalam ucapan2 mereka. Ramai juga yang agak marah2 dengan isu ni. Katanya, yang mengemukakan hujah2 ini, seolah2 mempersendakan agama. Dan semalam, timbul lagi satu isu di selangor, di mana seorang adun diarah keluar dewan kerana mempertikaikan seorang adun berbangsa cina yang agamanya bukan Islam yang hendak menggunakan hadis sebagai hujah dalam ucapannya.

Tolong ambil nota bahawa aku bukanlah seorang ahli agama. Aku bukannya pakar. Cuma aku nak gunakan pengetahuan yang aku ada, ditambah dengan logik akal untuk menjawab isu ini.

AlQuran adalah wahyu Allah. Hadis pula adalah kata2 Muhammad Rasulullah. Itu adalah asasnya walau masih ada pecahan yang lain. Buat masa ni, aku mudahkan perbincangan.

Alquran dan hadis adalah milik seluruh manusia. Bukan eksklusif untuk umat Islam sahaja. Sesiapa sahaja boleh membacanya. Sesiapa juga boleh mendengar orang lain membacanya. Ia adalah mukjizat Allah kepada Muhammad untuk disampaikan kepada seluruh manusia.

Jadi pada aku, tiada salahnya sesiapapun untuk quote quran atau hadis. Kerana kata2 Allah dan Rasul pastinya benar, tiada yang lebih benar melainkan kebenaran yang nyata. Kenapa perlu melarang yang bukan Islam quote?

Tetapi yang agak merisaukan aku ialah bilamana mereka quote dengan memberikan traslation sahaja. Bahkan, ramai yang quote ayat2 kat fb tanpa memberikan ayat sebenar dalam bahasa arab. Ini boleh dilihat jelas setiap hari.

Malah, apabila penerangan terjemahan, yang selalunya diterangkan dalam kurungan… Ie (…), digunakan sebagai hujah tanpa kajian yang mendalam, ia boleh mendatangkan kekeliruan.

Diturunkan dalam bahasa arab bersebab. Halusnya bahasa. Dan di dalamnya ada rahsia. Allah memilih bahasa arab berbanding hebrew untuk kitab terakhirnya, tentulah ada sebabnya. Malah ramai scholar menyatakan bahawa bahasa arab adalah bahasa yang terbaik di dunia, baik segi bahasa dan nahunya.

Bila ditulis dalam bahasa lain, tujuannya adalah untuk memudahkan manusia yang tidak fasih dalam bahasa arab. Bukan untuk menggantikan ayat al quran. Mungkin inilah yang dirunsingkan oleh abu bakar ketika diminta umat untuk membukukan alquran.

Malah ada juga yang terikut2 dengan gaya bible untuk memperjelaskan nama. Contohnya Abraham,Moses… Yang mana untuk ini aku tidak bersetuju. Di dalam alquran telah dinyatakan dengan jelas bagaimana untuk menyebut nama nabi2 ini. Bukan sukar untuk menyebut Ibrahim dan Musa. Mengapa perlu terikut2??? Banggalah dengan bahasa asalnya. Menyebut dengan fasih juga ada pahalanya.

Dan aku melihat trend sekarang, ramai juga yang quote ayat alquran sebegini… (2:3 )… Secara kasarnya merujuk kepada juzuk dan ayat. Ia memudahkan. Tidak dinafikan. Tetapi sudah hilang seninya berbanding contoh Surah Al Baqarah, Ayat 3. Bila seninya tiada, apalah erti manusia.

Jadi, aku mencadangkan, adalah lebih baik kalau hendak quote, sertakan dahulu ayat asalnya di dalam bahasa alquran. Bahasa arab asal. Secara logiknya, kita mendapat pahala dengan membaca alquran itu. Bukannya terjemahannya. Terjemahannya hanyalah untuk memudahkan pemahaman. Pendapat aku sahaja.

Tidak tahulah untuk hadis. Kerana ada juga di dalam blog ulama’ yang terus memberikan terjemahan hadis, tanpa memberikan nasnya di dalam bahasa arab. Ini aku tidak tahu. Mungkin boleh disuluhkan ilmu kepada aku yang kayu.

Jadi kesimpulan aku, tiada masalah untuk aku jika cina,india,kadazan,murut yang bukan islam agamanya untuk quote hadis atau quran. Cuma bila nak quote, hafal dan fahamilah ia dalam bahasa asalnya iaitu bahasa arab. Ia boleh menyelamatkan dari tohmahan ataupun tuduhan mempersendakan Islam, yang mana, isu ini amat sensitif pada masyarakat Islam.

Kalau tidak kenal alquran, manalah mereka hendak dekat dekat islam??? Kerana islam itu indah. Namun bila melihat akhlak dan perlakuan umat islam, tiadalah ia memperlihatkan kehebatan islam yang sebenar.

Jika aku salah, minta diperbetulkan. Dan Allah itu sifatNya Maha Mengetahui.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s