Kill… and you will survive


Assalamualaikum

1.
Mass killing of character. Most people wanted to be mass murderer of character to stay alive in his act.

2.
If a person commits a crime, enforcers lock them up, and after a certain cooling off period, they are free again to start a new brand of life. That’s the logic of the whole jail term thingy.

3.
Repent. Repentious act. The criminal act, not to be repeated. And we should give them a second chance.

Do not discriminate. Don’t play God. We are mortals. There’s a reason why they are still here. To live among us.

4.
In Japan, a minister will step down, and some commits suicide if their scandalous act is made public. Even a minor one.

To endure the character attack is not honourable enough. To gain pride and honour for the whole family, they take drastic acts. I will not ellaborate on that, simply because I do not understand the culture in the land of the rising sun.

But I will say this, killing oneself is not an Islamic act of repenting.

5.
In Malaysia, character killing plays a pivotal role.

Some uses media. Others may slander. And to some extent, the help of black magic is the option. The end mean is the same. To kill the character for the survivor could live for a certain period.

Killing a hero will make him a martyr. Killing his character will make him the worst citizen ever. Thats the basic principle.

6.
For instance, a single roach in a makcik’s nasi lemak will end her good business. Customers will spread the news. Disgusted and irritated. Her good 22 years track record and loyal customers will not try to console her. No matter its her fault, or the act of her neighbouring nemesis.

She will have to start again in another place. Start a new character with the same role that she is good at.

In politics, the rift between opposition parties often condems the other side’s alleged wrongdoings. It is not to rectify. But often to bury their enemies six feet under.

As it ticks, you can reach any newstand. You can see that enormous section given place in the printed media. Condemning the act of the rival parties.

And guess what ???

There are no actual suggestion on how to rectify the situation.

No suggested solution. No ideas on how to make the wrong things right.

Just blaming. Pointing out fingers. Nothing else. Nothing new. Blame first.

Run the competitors to the ground. Gain popularity. Bit by bit.

7.
Survival of the fittest. The one who can storm the weather will stand a chance.

8.
As a normal rakyat, I personally suggesting that we change our life concept.

We advice, not condemn.
We give solutions, not problems.
We support each other to create a great country to live in.

9.
Don’t get carried away. Think for a while, what are we actually fighting about. What is the end result that we want ?

Malaysia is a very small country. But never deny our rights to have a big heart.

10.
So, the next time you hear about plots of character killing, bare in mind that someone is going to make a living out of it.

Don’t be a part of it. Embrace life. Be a supportive samaritan. Live in harmony.

Advertisements

Clean Your Own Mess…


Assalamualaikum

1.
Spoonfed. Every single day. Its our Malaysian routine being spoonfed and obviously the provider is, the media. Either printed or online, actually we are hearing things at the scene.

To think about it, actually those are hearsays, some comes with pictures.

2.
Too much fuss in today’s media. Everything is scrutinised. Everything can come to a conclusion that it is a scandalous or propaganda. Nothing escapes from the eagle’s eyes of rakyats. To the nano microscopic scope.

In the 80’s, the life of MP’s are exclusive and seldomly appeared in the news. Everybody seems doesn’t care about it. How rich they are, its their story. Now, if their daughter got straight A’s or got drunk, its everybody’s scoop of the day.

In the 80’s, what matters most is putting nasi lemak (bread and butter) on the table. That well I can remember.

3.
It is normal. Everyone have their own problem. But then, everyone else can comment bout what they read or hear. There’s no limitation on that.

But then again, out of curiosity, being a kay poh chee, I wanted to read good clarification, on how to solve or rebut the accusations. Right or wrong, I consumed no benefit. Just satisfaction “undescribeable” to normal justification, because it doesn’t solve my daily problems, it only solved theirs !!!!

Court cases can be rejected on bases of procedures and technical basis. And now, normal people wanted to be self-judge, and gave their sentence every five years. For the current MP’s to live or die in the humid Malaysian political scene, at least.

Having said that, its their life ! After “forced retirement”, most of them have tonnes of money to spend with. Believe me. Check out the palace they’ll be living upon their political career being flush down the drain. Obviously, they will have the last laugh. Its the title, not the money.

But to be fair, there are also some of them who really served their term and gain almost nothing out of it. I know, but reluctant to mention names.

4.
But even then, I strongly urge that to whom their problems or accusations being placed, let them solve their own mess. We are not the paid “cleaners” to clear the air. Well, being said that, some of them are !!!

Nowadays, they are too many “fanners of other’s back” ( a college private joke … :p ).

Do they get rewarded? I don’t think so. Maybe some of them gets a bite. And the jealous ones wanted to get the same slice as well. Dream on.

5.
When the “mad feedlot cow” scandal hits the water, KJ came to the rescue. What KJ had to do with the problem ? Can’t the Minister and the owner defends itself?

When Rosmah being in the centre of the ring’s brawl, she never wanted to be rescued. Not even a police report on her side, to the allegations made. So what’s the fuss about saving her ?

Najib and Altantuya, Anwar and Saiful… The commoners takes the matter more serious than the accused. Saying words that they will regret. Losing childhood friends. Even dividing families into pieces, because of somebody else’s problems.

6.
Everybody involved is actually wanted to be heroes. Acting as a hero to save their heroes. Now tell me, who is the actual one ?

I mean the actual hero… lol

7.
MP’s and their crony(s) have their own resources. Staffs, PR execs… So let them handle the mess.

They have the data. They have the materials and proof. They see it with their own eyes. They experienced it. So, who are we to judge them based on news and hearsays ?

8.
Mahathir, Nik Aziz, Tony Fernandes and the Mydin owner(s) have my full support. They held their own pc’s and giving excellent explanations on issues regarding their post / company. Its plain and simple. The message is clear. Because the person who speaks knows the best.

Everyone clings on to their own perception, making conclusions that meets the best in their way of thinking.

There’s no right or wrong answer. Its how people absorbs the text. If its true and logical enough, people will digest.

9.
Be brave lads. If somebody make the mess out of you, isn’t it right and courageous for you to smack them right at the centre of, the face perhaps ???

Find your balls… your guts… Fight for your own rights.

The accusations makes you bad. But your silent response makes it worst.

Now… Want to hire me to find your balls …. ???

;p

P/s : sorry for bad english. rusted and need some polishing work… 😉

Harimau Muda


Assalamualaikum

1.
Malam ni, Harimau Muda nak lawan Garuda Muda. Havoc dah kat wall FB. Ramai yang sokong, ramai yang komen.

Panas juga komen2. Hangat pra final.

2.
Yang lawan ni untuk Sukan SEA. Ada macam2 event.

Malaysia dah dapat 52 emas (setakat ini). Yang lain tu takde la exposed sangat kat berita. Cuma bola ni lebih sikit. Peminat pun lebih.

3.
Family Alex Yoong yang bertiga tu pun dah contribute 3 emas, perak dan gangsa. Lagi hebat. Adiknya yang umur 9 tahun buat rekod jadi pemenang paling muda emas sukan SEA. Tapi sebab diorang menang sukan air, kuranglah publisiti.

Kalau bola ni, yang mainnya 11 orang, tapi pingat emasnya kira satu aje. Bukan 11. Tapi liputannya, menenggelamkan acara yang lain. Kasihan atlet yang lain. Dah macam syiok sendiri. Menang ke, kalah ke, orang macam tak peduli.

Kalau aku tanya sapa coach dan wakil negara dalam acara terjun tiruk, rasanya 99 persen takleh jawab. Tapi kalau tanya sapa coach harimau muda, ramai yang pernah dengar atau kenal muka Ong Kim Swee ataupun Apex.

Begitulah penangan bola.

4.
Orang kata, emas bola ni ibu segala emas. Jadi menang emas bola ni kira raja SEA Games la.

Persepsi, hakikatnya tak begitu.

5.
Aku tak nengok games yang lain. Aku nengok bola aje. Sempatlah nengok wushu dengan cycling sementara meneman Alice kat Hospital.

Harapnya malam ni dapat nengok kat mamak… Nak jerit kat sepital, kuranglah sopannya pulak.

6.
Aku menyokong pasukan Malaysia dalam apa pun games. Tapi semangat setiakawan mestilah utuh.

Kita kan serumpun ??? Tak payahlah mengeluarkan komen pedas dan menyentuh perasaan yang lain. Walau apa pun provokasi. Menulis dan mengomen secara matang.

7.
Aku tak marah kalau 100 ribu warga Indon mengejek 11 harimau muda di atas padang. Itu adalah psikologi taktikal.

Tapi aku marah kalau 100 ribu warga Indon tidak menghormati Negaraku. Walau apa pun alasannya.

8.
Aku doakan harimau muda menang malam ni. Ujian untuk psikologi. Tak boleh dipelajari atau dapat tempat prektikal di tempat lain.

Eksklusif. Hanya di Stadion Bung Karno, Indonesia.

9.
Tambah lagi satu pingat emas. Ibu pingat emas.

Menanglah Harimau Muda…. !!!! Biar aku senyum puas malam ini !!!!

😉

Perihal 100


Assalamualaikum

SERATUS RINGGIT

1.
Semua ibubapa dapat seratus untuk setiap anak yang bersekolah. Aku dah ambik duit tu semalam. Tapi belum belanja lagi.

2.
Mesti diingat. Duit itu bukan milik anda. Milik anak anda. Sebelum nak serahkan balik pada kerajaan, ataupun nak bagi sekolah atau PIBG, tanyalah anak anda dahulu. Hak dia. Tanggungjawab makbapak untuk menyediakan kelengkapan sekolah.

Ada beza antara hak dan tanggungjawab. Untuk mereka yang prihatin.

3.
Dalam hujan, ramai yang datang dan beratur untuk menerima wang tersebut. Aku adalah antaranya. Membuktikan bahawa 100 untuk seorang murid, bukan jumlah yang dipandang remeh.

Kalau mahu, ambil. Nilai yang besar untuk keluarga yang besar tapi berpendapatan kecil.

4.
Yang selalu komplen ni, orang baru yang dah terlampau kaya. Tak mahu menerima bantuan kerajaan. Golongan ini merasakan mereka tidak layak.

Tapi bantuan buku teks ambil juga.
Bila skuad doktor gigi datang sekolah, periksa juga.
Masuk hospital kerajaan, bill anak percuma.
Taknak pula bayar pada kerajaan, bayaran yang sama “didermakan” pada sekolah swasta.

Golongan ini amat selektif dalam berkira. Menunjukkan kaya tidak pada tempatnya. Biasanya golongan yang baru kaya. Orang yang amat kaya, selalunya baik pekertinya.

5.
Sekali lagi, ambil atau tidak ambil not 100 itu adalah pilihan. Tiada paksaan.

Cuma janganlah riak sangat. Niat untuk membantu kerajaan anda, akan mengundang cebikan dari golongan yang lain.

Ambil 100 itu. Tanya pada anak anda siapa yang paling fakir dalam kelasnya. Bagilah pada budak miskin itu (dengan izin anak, duit kerajaan untuk anak ).

Aku yakin, budak miskin itu akan menangis kesyukuran (ekstrem… bikin drama).

Kalau tak ambil, duit akan dipulangkan kepada kerajaan “untuk diselewengkan” lagi. Lagi baik bagi kat budak miskin itu. Logik mudah. Penyelesaian mudah.

6.
Tapi dari senario di sekolah anak aku semalam, tiada lagi yang menolaknya. Ambil sahajalah, ye tak ? Kalau kerajaan selangor bagi pun aku ambik. Tiada masalah.

Tapi belum ada berita pasal kerajaan negeri nak bagi seratus. Biasanya politicians ni berebut2 nak buat kebajikan untuk mengambil hati pengundi. Ambillah selagi ianya halal.

Bila ramai pesaing, yang untungnya rakyat …. Dari duit rakyat … 😉

Kedai 1Malaysia


Assalamualaikum

KEDAI 1MALAYSIA

1.
Aku tak faham apa yang nak disibukkan dengan kedai 1Malaysia ni. Tengok kat suratkhabar, banyak la pulak yang mengomen tentang harga barang dan kualiti.

2.
Aku belum jumpa lagi kedai 1Malaysia ni. Di Cheras mahupun di Puchong. Kat mana lokasi pun aku tak tahu. Hanya dengar cerita. Tapi oklah, baru nak mula.

Harapnya aku jumpa. Kedai “franchise” serbaneka murah milik rakyat Malaysia.

3.
Pada aku, kedai ni macam kedai serbaneka yang lain. Jual barang.

Kalau nak beli, belilah. Kalau taknak beli, tak payahlah. Duit korang. Suka hatilah nak berbelanja kat Kedai Ah Keong ataupun kedai Pak Abu. Tiada paksaan.

Yang membelinya orang “biasa-biasa”. Yang kaya tetap memilih pasaraya dengan namanya bukan berbahasa malaysia. Tesco Carrefour Giant Jusco 7 11…..

4.
Yang aku tahu, kedai ni diusahakan oleh kumpulan perniagaan jenama Mydin. Sokonglah kedai rakyat tempatan, tak kira Melayu Cina India mahupun Mamak. Moga satu hari nanti boleh ganti 7 11. Yang kaya rakyat Malaysia jugak. Ye dak ???

Sampaikan spender jenama 1Malaysia pun nak dijadikan bahan lawak. Tapi kalau spender jenama levis atau bum, lebih mulia untuk dipakai dengan baju seluar dan talipinggang sejenama.

Kerana nama… Lawak tetap lawak. Sinis.

5.
“Selemah2 pengetahuan” golongan berpendapatan rendah, masih tahu bezakan harga yang mahal atau murah. Mereka lebih prihatin tentang harga.

Kalau gula naik 5 sen pun dah melenting. Takkan diorang tak tahu harga bandingan dengan kedai lain ???

Dan golongan ini juga yang aku tahu, rajin membandingkan harga antara pasaraya. Nak mencari yang paling murah. Jadi, tak perlulah nak “mengajar” yang mana mahal yang mana murah. Mereka lebih arif. Kalau lebih satu sen pun mereka tahu.

Kerana kurangnya duit, mereka berjimat selagi boleh. Mereka lebih selektif dan prihatin dalam harga.

6.
Tentang kualiti barang, biarlah Persatuan Pengguna seperti CAP untuk bagi ulasan. Baru aku percaya.

Setakat wakil rakyat kaypoh ni, nak masuk tv ngan suratkhabar aje lebih ( mode geram ). Apa salahnya menyokong perniagaan rakyat Malaysia ??? ( berapa kali aku nak type daaa )

Asyik2 pembohongan barisan nasional … Pasaraya besar yang menjanjikan harga terendah pun bohong juga. Taktik meniaga.

Cuma konsumer Malaysia belum rajin untuk komplen. Kalau murah beli. Kalau tak, pergilah ke pasaraya lain. Mudah.

7.
Adakah dengan menjatuhkan kedai 1Malaysia ni dapat membantu rakyat ??? Kenalah ada persaingan. Bila banyak pesaing, maka harga akan lebih murah. Itu konsep ekonomi mudah yang aku tahu.

Tak wajar (bagi aku) membandingkan dengan Carrefour dan Tesco. Mereka adalah pasaraya gergasi. Mereka beli pun berkontena2. Mereka mampu untuk dapatkan economics of scale.

Bandingkan dengan kedai runcit lain seperti 7 11. Kalau tak pun kedai 99. Baru betul. Kedai yang ada di kawasan perumahan. Tak perlu naik motor atau kereta ke pasaraya berdekatan.

Yang aku nampak kedai 1Malaysia ini adalah alternatif kedai runcit. Bertambahnya pilihan.

Tapi kalau benar barangan mereka lebih murah, kumpulan Mydin ni memang hebat.

8.
Sekali lagi, pilihan di tangan pengguna. Kalau boleh sokong kedai rakyat Malaysia, sokonglah. Kalau tak mahu beli, takde siapa memaksa.

Barulah orang Malaysia nak bersaing, dah kena tujah. Kena tiaw kiri dan kanan. Modal nak berniaga pun belum dapat balik. Semata2 kerana kepentingan politik sesetengah pihak.

Mungkinkah towkay Mydin tu bukan orang Pakatan Rakyat sehingga mahu dibangkrapkan ???

Berkhidmat untuk rakyat wahai wakil rakyat, bukan hanya untuk penyokong pakatan rakyat.

Penjawat Awam dan Kes Lembu


Assalamualaikum

1.
Ada pemimpin dari parti pembangkang menyatakan mahu untuk “menyelaraskan” penjawat awam sekiranya mereka berjaya menguasai Putrajaya. Ada yang kata nak buang pekerja. Aku tak tahu apa agenda sebenar yang dimaksudkan.

Tak tahu mengagak caranya. Cuma dia yang boleh berikan cara maksud sebenar kenyataannya.

2.
Agak musykil. Dari sudut mendapat undi, rasanya majoriti 1.2 juta penjawat awam, sedikit sebanyak akan rasa tergugat. Takut hilang kerja. Hilanglah sedikit undi kat situ. Mungkin.

Dari satu sudut, mengaut undi dari “majoriti” orang awam yang dikatakan telah sekian lama tidak berpuas hati dengan tahap efisien kerajaan. Populariti akan meningkat. Mungkin juga.

Sektor apa yang dimaksudkan ada limpahan tenaga ? Guru ? Tentera ? Polis ? Doktor ? Rasanya mereka ini tidak terlibat. Firasat aku sahaja.

Jika ditanya pada aku, rasa aku yang sedikit masam dan tawar, penjawat yang kerja di jabatan kerajaan. Yang duduk kat pejabat berhawa dingin. Yang jika dilihat dari carta di luar pejabat mereka, secara teori pandang pertamanya banyak berlaku pertindihan kerja.

Jumlahnya juga agak kecil. Mungkin.

3.
Telah aku saksikan dengan mata aku sendiri, ada yang bermulut lancang menyatakan bahawa Budin Si Penjawat Awam Kerajaan,jangan nak “banyak suara” kerana Mamat Si Budak Kayalah majikan sebenar Budin Si Penjawat Awam. Mamat Si Budak Kaya telah membayar cukai. Cukai Mamat membayar gaji bulanan Budin yang hina.

Oleh kerana Mamat membayar cukai, maka Mamat Si Budak Kaya menganggap Budin Si Penjawat Awam adalah hamba sahayanya. Ikut sahaja perintah tuannya.

Oi Mamat !!! Perlu diingat !!! Budin yang bekerja dengan kerajaan itu juga membayar cukainya !!! Budin adalah tuannya sendiri, dan Mamat bukanlah Tuhannya…..

Itulah nilai orang yang berpendidikan tapi tiada adab.

Beginilah. Mutu kerja perlu ditingkatkan. Perlaksanaan kerja mesti disegerakan. Kualiti perkhidmatan tidak boleh lagi dibuat main.

Tegur dengan cara yang baik. Orang yang terpelajar senantiasa boleh berfikir dan menasihat dengan cara yang baik.

4.
Berbalik kepada topik, untuk mengurangkan penjawat awam (yang aku faham), adalah langkah yang tidak wajar.

Kerajaan yang baik seharusnya menyediakan pekerjaan untuk semua rakyatnya. Secara langsung dan tidak.

Secara langsung, bekerja dengan kerajaan. Dari jawatan pengarah, sehingga ke jawatan pembantu am rendah.

Secara tidak langsung, dengan pemberian projek yang memberikan kerja kepada rakyat biasa. Satu projek membina Cyberjaya, memberikan ribuan pekerjaan dan tawaran gaji kepada pekerjanya.

5.
Adalah tidak wajar untuk mengurangkan penjawat awam. Aku tak pernah setuju dengan projek penyingkiran terhormat seperti VSS yang dilakukan oleh sektor swasta.

Yang ada perlu ditambah. Berfikir di luar kotak. Banyak kerja ada. Banyak ruang baru. Ada banyak cara untuk mereka ini mendatangkan pendapatan dan berkhidmat dengan kerajaan. Pemerintah dan majikan kenalah kreatif.

Yang musykilnya, setelah dibuang pekerja secara beramai2, selang beberapa bulan, muncul iklan dari syarikat yang sama di suratkhabar untuk mengambil pekerja secara beramai2. Apa kes pulak tu ???

Rakyat seharusnya mesti senantiasa ada peluang untuk bekerja. Rasa selamat dalam pekerjaannya.

6.
Kerajaan dan majikan yang baik akan mewujudkan ruang untuk membuat kerja yang baru. Melatih pekerja baru. Masuk dalam bidang baru. Bukan untuk membuang pekerja mengikut keperluan semasa. Itu mengikut gaya orang eropah yang terdesak untuk mencari penyelesaian cara mudah. Jangan diikut langkah itu. Bila melangkah, kena pandang ke hadapan.

Bacalah cara Che Det menangani pekerja “nenasnya”. Cara menguruskan birokrasi dan kerenah otai sebuah badan kerajaan. Aku baca kat buku tersohornya. Itulah cerita majikan yang bagus.

7.
Jika ada lambakan atau pertindihan tugas, maka wajar untuk diberikan portfolio baru kepada petugas. Contohnya, akauntan yang diperlukan di Kementerian Kewangan hanya 10. Sekarang ada 11. Maka yang 1 itu diserapkan ke Bahagian Audit di Kg Solok Baru, misalnya.

Sebagai pegawai kerajaan, tidak boleh membantah. Kerja sahajalah di mana sahaja diarah. Majikan anda mengeluarkan perintah.

Jika tidak mahu, itu adalah hak individu untuk keluar dari kepompong kerajaan. Kerjalah sendiri. Tiada siapa menghalang.

Yang itu, pilihan sendiri untuk tidak bekerja. Peluangnya ada. Itu dinamakan kuasa memilih.

8.
Tapi untuk diberhentikan dengan cara apa sekalipun, aku tak setuju. Ramai beranggapan bahawa kerja dengan kerajaan Malaysia adalah pekerjaan yang selamat.

Gaji senantiasa dibayar mengikut masa. Tidak pernah lambat.
Kebarangkalian untuk dipecat adalah kecil.
Jika ada krisis ekonomi, gaji tetap diterima seperti biasa.

Bila sudah selamat kerjayanya, tindakan mereka dikatakan bersahaja. Tidak wajar diklasifikasikan begitu. Ada juga yang melakukan kerja mereka dengan sepenuh jiwa.

9.
Pada aku, ia adalah soal penstrukturan. Adalah wajar untuk menyedarkan penjawat awam yang leka. Tapi adalah sangat tidak wajar untuk menakutkan mereka dengan program pemberhentian kerja (jika ada).

Kepada yang berkuasa kelak, harapnya tidak terjadilah perkara ini.

Ada beribu cara untuk menasihat manusia. Dan yang bekerja dengan kerajaan, antara syarat yang diwajibkan adalah yang waras akalnya. Boleh menerima teguran jika kena pada tempatnya.

10.
Eropah ada memperkenalkan program elaun kebajikan. Jika tidak bekerja, maka akan dapat duit dari kerajaan untuk menampung hidup yang ala kadar.

Jika tiada kerja, akan melakukan jenayah untuk mendapat wang saku. Di Malaysia sekarang sudah ada bayangan akan berlaku.

Jika sudah melakukan jenayah, perlu disediakan lokap. Perlu untuk beri makan percuma setiap hari. Segala kepakaran dan ilmu yang ada, mati begitu sahaja di penjara. Pembekuan tenaga dan minda.

Adalah lebih baik untuk kerajaan memberi kerja dan memberi upah gaji, berbanding memberi upah jika tidak bekerja. Itu tanggapan aku. Orang Asia Malaysia.

11.
Kenapa hendak diagah penjawat awam ? Apakah ancamannya ? Apa pula motifnya ?

Tapi yang bercakap itu bukanlah ketua parti pembangkang. Cuma penasihat kecilnya sahaja.

Cuma aku mencari2, siapakah yang mengaut lebih untung dalam “epedemik” yang bakal menyusul selepas ini. Tunggu dan lihat sahajalah. Pasti akan ada cerita di sebalik cerita.

Maklumlah, sudah ada cahaya pilihanraya….. ;P

Projek Lembu

1.
Jika mahu menjadi menteri yang bersih, pastikan keluarga terdekat tidak terlibat dengan projek yang membabitkan kerajaan. Ringkas dan padat.

Pilih antara wang atau kuasa. Manusia tak boleh memiliki semuanya dengan adil.

Che Det sebagai PM boleh buat. Kenapa tidak anda wahai Puan Menteri ?

Kehidupan keluarga anda telah disuluh. Jawablah sendiri.

2. Aku pernah bertemu dengan beliau. Baik orangnya. Lembut tuturnya. Bersahaja wataknya. Tapi yang salah tetap salah. Betul dari segi undang2, tapi salah dari segi moral. Walau apa pun alasannya.

Ramai yang lebih teliti dan skeptikel melihat kepada aspek moral melebihi dari aspek kebolehan.

Sejarah telah membuktikan kenyataan aku.

The Sir Alex Ferguson Stand


Assalamualaikum

1.
Kenyataan awal. Aku penyokong Chelsea.

2.
Satu ketika dulu, aku pernah menjadi “merah setan mati keras kipas”. Setelah dicampak CR7 ke Real, aku bertukar pasukan.

Lagipun MU ni dah teror sangat. Expected to win. Kurang drama. Kurang nilai manusia. Robot yang dilatih AF untuk menang piala. Dan sangat pakar melakukannya.

Niat di hati nak sokong Maurinho. Tapi pindah pulak ke Real. Takpelah.

3.
Tapi aku tetap kagum dengan AF (Alex Ferguson). Dari saat bagaimana seorang pengurus muda mampu untuk melentur baran Cantona, dan memperkenalkan Wonder Boys era Beckham, Giggsy, adik beradik Neville, Butt, Sharpe membuatkan sokongan aku pada MU dahulu amat berbaloi.

4.
Dan yang paling meninggalkan kesan apabila MU menang Champions League dengan jaringan dari budak supersub dari Norway Ole Gunnar Solskjaer pada 1999. Emosi amat tebal. Apatah lagi sudah di ambang kekalahan kepada Bayern. Aku masih ingat game itu.

5.
25 tahun memang tempoh yang lama. Diktator yang disayangi ramai. Tiada siapa yang selamat jika tidak mengikut arahannya. Tak kira superstar Becham mahupun gelagat budak nakal Ronaldo. Tiada siapa yang lebih berkuasa dari pengurus.

Walaupun gajinya jauh lebih rendah dari budak2 pimpinannya. Bukti kuasa melampaui wang ringgit. Aku salute.

6.
Untuk meraikan 25 tahun era pemerintahan, Old Trafford mengumumkan kawasan tempat duduk di stadium yang paling besar, untuk dinamakan sebagai The Sir Alex Ferguson Stand. Nama yang akan kekal. Hidup selagimana stadium itu tidak dirobohkan.

7.
AF tak baca blog ni. Dia bukannya friend aku ataupun faham nak baca tulisan bahasa melayu. Cuma aku nak bagitau, orang tua ni mmg bagus.

Sekarang, bila dah habis puji, kalau MU kalah minggu depan, aku akan kutuk lagi. Lawan tetap lawan…

Heheheheheeee