Sebelum Nak Menganjingkan Orang


1. Ramai yang “angin” dengan program Saya Mahu Pegang Seekor Anjing. Ada juga yang menyokongnya.

2. Alasan penganjur mudah. Katanya mahu menyedarkan Muslim bahawa memegang anjing itu dibolehkan. Selepas itu perlu samak. Kenyataan penganjur itu jelas. Saya mengikuti perkembangan program ni sebelum hari kejadian.

Setahu saya, inisiatif ini diambil dari post tentang seorang Muslim yang baik hati yang merawat anjing yang dicederakan. Mulia sifatnya.

3. Ramai yang baru tahu bahawa tidak dibolehkan memegang anjing tanpa sebab. Saya baru tahu.

4. Ramai yang baru tahu bahawa hanya anjing yang besar diharuskan dipelihara. Untuk menjaga harta benda dan ternakan. Bukan anjing comel. Ini juga baru saya tahu.

5. Maka ramai yang baru tahu ini menghentam keronyok penganjur. Katanya sehingga laman sosial penganjur ditutup. Mungkin tidak tahan dengan kata2 nista dan keji.

6. Agak sukar mencari kesalahan penganjur. Mereka telah bertanyakan pada ustaz. Malah ustaz yang menasihatkan penganjur, turut hadir dalam majlis itu.

Islam menyarankan jika tidak tahu, maka bertanyalah pada yang pakar. Penganjur telah bertanya pada pakar agama yang diketahuinya.

Mungkin pakar penasihat itu telah terkhilaf.

6A. Dari info yang saya baru baca, ustaz itu tidak terkhilaf. Audiens yang ada mungkin tidak dengar taklimat yang diberikan.

7. Tak perlu menghentam.

7A. Ustaz itu, penganjur itu, malah pengungjung itu.

8. Soalan yang ingin diutarakan kepada penghentam, yang berpendidikan bertaraf google dan facebook…

“Di saat penganjur cuba memberi pengetahuan tentang anjing dan cara menyamak, apa yang kamu telah lakukan untuk menyedarkan masyarakat tentang haram halal perkara itu?

Kamu hanya duduk berteleku di depan komputer sedangkan kamu membiarkan orang yang “tidak cukup ilmu”  untuk mengajar masyarakat. Dan kamu mengangkat diri kamu sebagai hero?”

9. Ada rakan sekolej saya yang memelihara anjing untuk menjaga hartanya. Anjingnya juga besar menepati syarat. Dia juga tahu tentang perlunya samak selepas bersentuhan anjing yang basah.

Maka hukumnya harus. Dia menepati ciri Islam yang dimahukan. Maka tiada kegusaran.

10. Penganjur terkhilaf. Maafkanlah. Kerana saya melihat niatnya baik.

Kamu menganggap diri kamu sungguh mulia, namun kamulah yang membawa malang kerana tidak memberitahu manusia tentang kebenaran”.

11. Jika selepas ini terlihat anjing yang sakit dan kehausan, maka berikanlah perhatian. Selepas selesai, samaklah. Kini semua orang tahu perkara itu. Objektifnya telah sampai.

Para pengkritik juga menyatakan bahawa banyak binatang lain yang perlu dikasihani seperti kucing, tapir dan gajah. Maklumatnya juga telah sampai.

Mengasihi apa jua makhluk Allah yang ada di dunia ini. Jelas.

12. Cuma saya masih tidak tahu cara untuk mengendalikan anjing liar yang berkeliaran dengan banyak sekali di kawasan pejabat saya.

Banyak kali diadukan kepada Majlis Perbandaran Selayang, namun tindakannya amatlah lembab tahap internasional.

Bimbang dikejar dan digigit. Itu fitrah manusia. Apa sahaja yang liar, dikhuatiri akan mencederakan.

13. Saya belajar banyak perkara dari isu Saya Mahu Pegang Seekor Anjing dari apa yang cikgu saya ajar di sekolah.

Malah lebih banyak dari apa yang penghentam ajarkan pada saya (atau tidak ajarkan).

14. Ini adalah khilaf jujur yang baik.  Khilaf jujur?  Ya… Penganjur telah (mungkin) terkhilaf dalam hal anjing yang dibelai dan sebab apa ianya dipegang.

Khilaf yang jujur kerana dia berpegang kepada nasihat dan pandangan seorang ustaz yang difikirkannya berkelayakan.

15. Adakah kita juga telah melakukan khilaf yang jujur dalam menghentam penganjur? Atau ada di antara kita yang rakus menghambur kata2 kesat padahal kita juga kurang pengetahuan?

16. Kepada yang berilmu, sebarkanlah. Adalah menjadi kesalahan jika menyimpan ilmu dan duduk bersahaja melihat umat Islam bertelagah sesama saudara seagama.

Islam itu mudah, jika ramai yang tahu betapa mudahnya Islam.

Advertisements

The more than 20 sen that we should really be scared off…


1. No sound mind will approve the government’s decision to lower their subsidy in the ‘minyak conspiracy’ .

2. But there are parties that will ‘yahoo’ in ‘tears of joy’ when they heard the news. Some will call them irresponsible parties. Economic experts will name them as opportunist.

3. The increase is 20 sen per litre. Enuff said.

4. The opportunist. If the ayam’s price will hike from RM 5 to RM 6 per kilo… No one will be bothered to bash the culprit. Blame it on the government. Not the ayam opportunist.

5. If the beras’s price will hike from 25 ringgit to 28 ringgit per ten kilo, I think no one will make a fuss about it. Yeah, it is solely the price hike to be blame with.

6. The only comment in facebook that will have the most ‘like’ hit, is (assumption) the receipt from a mamak’s restaurant whom will raise the price of teh tarik from 2 ringgit per cawan, to 2.50 for the same taste and amount of teh used. Again blaming it on ‘fuel hike’ .

7. Above are the few examples of price hike that we should really be wary of. The unknown harga naik thingy.

The 20 sen per litre thing is visible and culculatable. The latter is somewhat unknown grey area(s).

7A. “Culculatable” example (to make this entry seems like a reputable one). A lorry which sends 3000 kilos of chicken will have to bear an extra 50 ringgit per trip. He fork up the price from 5 ringgit to 6 ringgit per kilo. A one ringgit rise. Simple culculation in 3000-50 is 2950 easy money. Blame on the hike. No one will ask why.

It should be 3000 divided by 50 ringgit. (please do the math).

If this happens, this is a better scam than the pyramid scheme for sure.

8. With the up and coming GST, with this move of ‘petrol naik harga’ will actually will bring to me an assumption that petrol is 0% or will be exempted from GST. If not, the government will carik pasal with the rakyat. At least for a full one week and then back to normal life.

9. Maybe one should stop posting their lushes in spending money in social media. Eat, post. New gadget, post. New car, post. New wife, post.

Please be paranoid that the government is watching us through Facebook, Instagram and the currently trending Google Streetview.

10. Now, what we can (actually) do? All that I can think of is making sarcastic remarks and post certain funny pictures of our Ajib Gor in social media. That’s it.

11. One will bark, but no one is hearing. Its like talking to a piece of wood, if you get what I mean.

12. Thinking of it, is that the most I can do?

Rethink…

But don’t be anybody’s puppet for demonstrations or somewhat.

I believe that Malaysians are far “more smarterer” than what they look like (like I have pan asian look saying this).

13. Hopefully we will live as usual after three days. That’s the Malaysian general cooling off – time limitation for anger period.

14. To my beloved government office bearer’s… Low price is good. High price is bad. As simple as that.

I know it. You know it. We know it better because we are living in it.

Make better decisions. Not a simple way out to resolute things the fast and easy way.

15. In Mahathir I still trust.

What’s Next Selangorian?


1.Tomorrow will be a big day for somebody. With the MB crisis which spreads from the “Satay Saga”, tomorrow will have a new episode for us to swallow.

2.Be it Azmin or Wan Azizah, or even an underdog from PAS, evidently we will have a new MB. With the much debated issues and fiasco going through, we are in the hands of the policians we elected. Period.

Now, what’s next.

3.The simple answer is to support the new MB. It’s that simple.

4.I am not an ardent fan of PKR nor PR, but we are stuck with democracy which many found it amusing. Not many wanted to adapt the great Islamic governance which spreads throughout continents, we choose to build a country from the ruins of the Roman empire.

5.Back to the topic, as for now, give our full support for the new MB. Like it or not, he/she is the chosen leader from the “district”, which probably one of the highest ranking personnel in the winning party, which is selected as the best (or maybe second best) from the available ADUN’s. Cut the crap short, he/she is the best there is.

6.To administer the wealthiest state in Malaysia is a big task for sure. Whomever selected, would probably want to have his mark in the history book as the best MB that he/she could be. To achieve that, he needs our support.

7.A term or two as MB, that’s the most. But Selangor will be as it is. We serve the state. Not for selective person(s). For that we must abide to our current leader. Boldly.

8.With the emergence of the great “social media”, one will criticise all they want. One will mock everything, making fun out of nothing. That’s the risk that he should be aware of.

9. Though knowing that the puppet master is running the show, stay focus. The onus is on the new MB to prove me wrong. As for me, the abiding citizen per se, bound to serve the state. At least not being a rebellious one.

10. As of tomorrow, TSKI will leave his office. I thank him for the tremendous work during his tenure.

11. We’ll see more drama in the next episode(s).

12.Politicians will come and go. Protect the state. Serve your leader. Abide to the rules.

13. The only time you can be the rebellious hippie is on the next election day. Till then, hope for good things to come.

14. If ever you have the feeling to topple the current state government, stop. Its not anyone else’s ground. You are burning your own paddy field (so to speak, but not so good reference).

What happens in Selangor, stays in Selangor.

Darul Ehsan.

Ayuh kita gagalkan AES… Jangan biarkan kroni kaya !!!


Assalamualaikum

1. Semenjak dua menjak ni, banyak betul posting pasal AES. Tetiap hari ada aje komen dan gambar malah video kat Youtube yang menentang AES ni.

2. Kerajaan negeri pimpinan PR kata diorang taknak laksanakan sistem perangkap laju ni selagi tak betul teknikalnya (hujah mereka). Banyak Apps yang bagitau pasal AES ni dah. Ada yang tepat. Ada yang takde. Yang takde tu, terang tandanya nak menjahanamkan duit rakyat.

3. Malah AES ni dikatakan hakmilik kroni yang mahu pungut hasil saman untuk macam2 dana, untuk pilihanraya, untuk menjadikan yang kaya bertambah kaya. Iyalah, kalau satu saman 300, sejuta saman dah 300 juta. Pergh… Makin buncitlah kroni. Jangan biarkan ianya terjadi. Jika kita kayakan kroni, bermakna, kita membantu mereka yang zalim ini untuk terus berkuasa.

4. Aku tak pernah menyokong kroni dalam kepimpinan. Tak wajar yang kaya akan bertambah kaya dengan adanya saman petik kamera ini. Dahla takde makluman. Takde papantanda amaran. Tau2 gambar saman dah sampai rumah.

5. Oleh itu, aku mencadangkan kita semua boikot kamera ini. Kita boikot AES !!!

6. Jadi aku nak mencadangkan beberapa cara untuk memboikot yang tak membabitkan demonstrasi jalanan. Semua boleh buat. Amat mudah dan akan memiskinkan kroni yang telah membelanjakan jutaan ringgit untuk menyusahkan rakyat.

a) Rakyat Malaysia mesti bersatu. Kita semua pakat pandu kereta perlahan2. Jika hadlaju 110 km/j, kita bawak hanya 100 km/j. Biar padan muka AES bila takde satu saman pun dia dapat keluarkan. Maka duit kita jimat. Kroni pun tak dapat wang rakyat.

b) Rakyat Malaysia perlulah berjaga2 di kawasan lampu isyarat di mana jua. Mematuhi undang2 jalan raya. Jangan langgar lampu merah. Bila dah kuning tu, siap sedia untuk berhenti. Maka bila lampu merah menyala, kamera tu keluar lampu liplapnya, maka yang ada hanyalah jalan yang kosong. Tiada kereta atau motor yang akan disaman sepanjang tahun. Itu matlamat kita. Jangan sampai satu kenderaan pun disaman.

c) Jangan terpedaya. Walaupun tiada tanda amaran AES, kita mesti selalu memandu 10 km/j kurang daripada had yang dibenarkan. Kalau agak2 takde juga papan tanda yang mungkin menjadi mangsa vandalisme, maka had yang aku syorkan adalah 60km/j. Maka semuanya akan selamat. Maka takde satu makhluk pun akan makan saman sama AES ni.

d) Kita rancang perjalanan. Keluar rumah awal sikit. Boleh elak jam. Kita pun tak terkejar2. Bila nak cepat, maka kita bawak laju. Selalunya begitulah. Mulai sekarang, kita cuba keluar awal setengah jam. Bawak kereta rilek2, takde rushing2. Maka selamatlah dari disnap kamera durjana itu.

7. Dengan ini, maka aku harap kita akan dapat mematahkan semangat dan sistem yang akan menyusahkan rakyat. Kita hapuskan kronisme. Kita jangan bagi satu sen pun kepada kerajaan zalim . Lebih baik kita belanjakan duit itu untuk keperluan rumah yang semakin naik.

8. Ayuh kita nyatakan kesungguhan kita dengan mengubahnya sendiri. Kita mampu mengubahnya. Anekdot mudahnya seperti berikut…

Ikut peraturan = Takde saman = Kroni tak dapat duit = Rakyat menyimpan dan belanjakan sendiri duit mereka kat mana yang mereka suka.

9. Senangkan ??? Ayuh kita gagalkan AES !!!! Sambil tu boleh kurangkan kemalangan… 😉

Dendam tak sudah


Assalamualaikum

1.
Anwar berdendam dengan Che Det. Habis semua “keturunan” dan “kroni” Che Det yang nak dilunyaikannya. Anaknya… Mahupun penggantinya… Semua mahu dilenyapkan, paling tidak, disenyapkan. Kalau tidak dihantar ke Sungai Buluh, rasanya Che Det adalah mentor terbaik yang dijulang Anwar. Dalam setiap ceramah, akan disebut nama bekas ketuanya itu.

2.
Nik Aziz pula berdendam dengan pemimpin kerajaan terdahulu yang menyingkir PAS dari barisan nasional. Habis madu sepah dibuang. Kini bila diajak untuk bersatu pun tak mahu lagi. Bak kata Karpal Singh, over my dead body (dalam konteks yang lain).

3.
Hal dendam ini mengundang sentimen. Mendatangkan rasa simpati kerana diperalatkan. Atau rasa dipermainkan. Manusia secara fitrahnya akan melakukan sesuatu untuk membantu yang teraniaya.

4.
Satu perkataan sahaja. Kasihan. Adalah amat sukar untuk hidup tenang jika dada penuh dengan dendam. Jiwa akan senantiasa tak tenteram.

Jika bapa yang buat salah, anak tak menanggung kesalahan yang dilakukan oleh bapanya… Jika ada hutang dengan bank, tiadalah anak menanggungnya. Lebih kurang begitulah analisisnya. Asas jurisprudens.

Jika Hussein Onn ada membuat kesalahan, maka anaknya Hisham tidak menanggung kesalahan bapanya.

Jika Che Det melakukan kesilapan, penggantinya Pak Lah dan Najib tidak bertanggungjawab atas kesilapannya.

Tetapi jika kebaikan yang dilakukan oleh bapa, anaknya pasti mendapat tempiasnya. Seperti berkawan dengan penjual perfume. Akan dapat harumannya.

5.
Tiada kebaculan dan merendahkan maruah dengan memaafkan. Allah Maha Pengampun, tetapi syariah tiada kuasa mengampunkan. Maafkanlah …

Tetapi jika ada kesalahan sivil, jenayah, syariah yang dilakukannya, maka wajarkanlah ia dengan memfailkan kes. Biarlah hakim mengadilinya.

Senario sekarang memutihkan mahkamah seMalaysia, katanya….

6.
Nik Aziz ada mengatakan bahawa beliau tak mahu dipatuk dua kali. Amat tidak bijak jika berlaku lagi. Amat benar. Bukan namanya seorang Muslim jika disengat lebah dua kali.

Hujah aku pula, ambillah iktibar dari sejarah. Bersatu itu boleh, tapi ambillah langkah agar jangan dibuang atau diperkotak katikkan lagi.

Itu sahaja. Mudah. Sekurang2nya mudah pada aku. Orang biasa.

7.
PAS tidak akan mendapat apa yang diperjuangkannya dengan Pakatan Rakyat. Itu hampir pasti. Perjuangan antara komponen mereka amat berbeza.

Ada yang menghujahkan, kenapa tidak UMNO sahaja yang bergabung dengan PAS ??? Mudah sahaja. Tidak ada asasnya, kerajaan majoriti yang masuk kepada parti minoriti.

8.
Satu perkara yang menghairankan aku. Tak pernah melangkau difikiran, parti yang menang kerusi paling banyak, akan menyerahkan tampuk pemerintahannya kepada pemimpin dari parti lain. Dari memilih ketua PAS sendiri seperti Abdul Hadi, diserahkan kuasa itu kepada ketua PKR, Anwar. Pelik tapi benar tapi musykil.

9.
Aku hampir menjadi ahli seumur hidup PAS. Matlamatnya baik. Tapi kerana berkawan dengan mereka yang kurang baik, kebarangkalian besarnya, ia sendiri akan menjadi tidak baik. Pengaruh rakan sebaya. Dan kerana itu, aku memilih the lesser evil mengikut pemikiran aku. Dan aku bertanggungjawab ke atas segala pilihan aku.

10.
Jika berbalah, kembalilah kepada asas yang diterima semua.

Bahawa Allah itu Esa.

Bergeraklah dari situ. Insya Allah, jika asas itu baik, natijahnya juga akan baik.

11.
Akan ada yang tidak bersetuju akan nasihat aku pada Tok Guru. Siapalah aku. Bagai langit dengan bumi. Aku sedar di mana aku berpijak.

Tapi aku rasa, apa yang tulis ini, ada benarnya. Nik Aziz juga bukan maksum.

Jika tiada siapa yang mahu memberi pandangan dari sisi yang berlainan kepada beliau, menggalakkan perpaduan, maka jadilah kamu dari golongan yang melagakan umat Muhammad di seantero Malaysia… Maka terputuslah tali itu.

12.
Jika lama disimpan, dendam akan membusukkan hati. Rohani dan jasmani.

Putaran dendam ini pula takkan habis jika saling tidak memaafkan.

“Sampai mati aku akan ingat…!!! “. Maka selepas dia mati, dendam itu diwariskan kepada anaknya. Maka saka dendam ini akan berlanjutan selagimana “bomoh” tidak membuangnya ke laut atau sungai. Jangan diwariskan perkara yang tidak baik. Tinggallah perkara dan persekiran yang baik untuk difaraidkan kepada semua umat Islam di Malaysia.

Alangkah baiknya kalau kita ini ada memori yang baik2 sahaja.

Seperti dalam setiap amin pada akhir solat jenazah…

“Apa yang ingin katakan pada arwah/jenazah ini ?”

“Baiiikkkkkkkkkk” ….. 😉

AUKU, Seksualiti Merdeka dan Falsafah Bayi


Assalamualaikum

1.
Mahkamah Rayuan menyatakan bahawa Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) melampaui batas perlembagaan. Pemerintah tidak berhak untuk melarang pelajar universiti dan kolej berpolitik. Kebebasan umum untuk berpolitik. Itu yang utamanya. Fasal yang lain ada lagi, tapi kurang mendapat perhatian. Sekarang rakyat Malaysia nak lihat adakah Mahkamah Persekutuan bersetuju dengan alasan Mahkamah Rayuan.

2.
Belajar terus belajar. Untuk menjadi pelajar universiti, banyak aktivitinya. Belajar, peperiksaan, merempit, bercinta, assignment, clubbing, melepak, main gitar dan yang tak berapa nak terbaru, berpolitik. Dari dulu dah ada. Cuma cara yang pelbagai untuk mengelak dari ditangkap oleh pentadbir uni.

3.
Stand aku mudah. Nikmati zaman belajar. Tak perlulah nak libatkan diri dengan politik mainstream. Pilihanraya dalam universiti pun dah tunggang langgang. Bergaduh mulut dan emosi yang tak sudah. Bermusuh yang tiada asasnya.

4.
Kalau dibenarkan, apakah aku akan dapat melihat budak uni akan pakai baju umno pas dap kat kuliah ? Adakah itu akan menggantikan muka entah sapa2 kat t-shirt yang pelbagai warna ? Mungkin. Adakah ianya lebih baik. Aku tak tahu. Mahu cuba dahulu dan lihat perubahannya ?

5.
Dunia dah berubah. Rata2 pelajar berusia 18-24 dah tau nak carik bahan cerita di internet. Rata2 dah ada akaun fb dan twitter untuk berkomunikasi secara terus. Pakai epal dan beri. Samsung dan Nokia kalau duit loan belum clear lagi.

6.
Semuanya carik populariti. Apa yang diperjuangkan mereka aku kurang pasti. Yang aku yakin, sekurang2nya 90% daripada mereka belum bayar zakat fitrah, penganggur, hidup dengan ihsan ibubapa ataupun mengalami kejutan budaya. Layakkah mereka melaungkan perjuangan ? Mungkin. Kerana katanya, mereka lebih pandai berbanding kawan mereka yang tak lepas SPM.

Kawan yang tak lepas SPM boleh jadik ketua bahagian, kenapa pula yang cemerlang peperiksaan dihalang ? Kan mereka lebih bijak ???

7.
Bersabarlah. Habiskan degree. Kerja. Bila dah mampu beli seluar dalam dengan duit sendiri, buatlah apa yang hendak dibuat. Sokonglah apa yang hendak disokong. Ketika itu, tiada apa yang menghalang selagi bersifat waras dan berhemah. Seharusnya pemegang ijazah sarjana muda wajar berkelakuan begitu.

8.
Aku bercakap dari sudut pandangan yang berbeza. Cadangan aku buat pelajar, cubalah cari bukit atau bangunan tertinggi kat uni. Pandang ke bawah.

Apa yang korang nampak ? Itulah universiti. Sekolah yang mengumpulkan budak2 yang elok keputusan peperiksaan, untuk terus belajar. Kumpulkan teori sebanyak mungkin sebelum mengaplikasikannya di dunia sebenar di luar garisan pak guard uni.

SEKSUALITI MERDEKA

1.
Sekali lagi segelintir rakyat Malaysia mahukan hak yang sama rata. Mahukan kebebasan untuk hidup, berpelajaran, beragama, berpolitik dan yang terbaru untuk memilih jantina ataupun memilih pasangan dari jantina yang dimahukan. XX YY.

2.
Memperjuangkan hak. Tentulah Ambiga yang menjadi idola. Memberi ucaptama. Mengucup kakinya mungkin lebih mulia dari mencium cincin halimunan Rosmah.

3.
Bayi tiada hak untuk menamakan dirinya sendiri.
Bayi tiada hak untuk memilih warna kulit ataupun skema kecomelannya.
Bayi tiada hak untuk memilih agamanya.
Bayi tiada hak untuk memilih warna pakaiannya.
Bayi tiada hak untuk menghalang orang asing dari menciumnya.

Bayi bebas untuk menangis dan menunjukkan perasaan.
Tidak dimarah. Malah dipujuk supaya diam.

Bayi bebas untuk berak merata dan menunggu untuk dibersihkan.
Setelah dicuci dengan jari, dibersihkan semula. Kemudian dia berak lagi. Dicuci lagi.

Bayi bebas untuk tidur melebihi waktu yang ditetapkan.
Bila bangun, disuapkan makanan. Diberi susu. Dan kemudian dia tidur lagi.

Kebanyakkan orang amat menyayangi bayi. Walaupun lebih banyak mendatangkan “kesusahan” dari memberi manfaat kepada keluarga, bayi masih dikasihi. Didodoi, dikendong, dicium dan digomol.

Selepas 20 tahun, sayang yang sebegitu tidak dijamin. Kenapa ? Kerana tidak comel ? Sudah berpendidikan ? Sudah ada bulu di kaki ? Tanyalah kepada yang membuat kajian.

Dari ayat di atas, adakah bayi itu didiskriminasi ataupun sebenarnya dia adalah raja terhebat dunia kerana makannya disuap, najisnya dicuci ? Jika ada, namakan aku raja didunia yang mana dilayan sebegitu rupa…..

Apa kena mengena ini dengan post aku kali ini ? Menulis berselindung. Tapi yang benar tetap benar. Tulislah apa yang aku mahu.

4.
Sebagai bapa, aku tidak mengizinkan perkara ini terjadi di bumi yang aku pijak ini. Kebebasan ada batasnya. Manusia tidak boleh bertindak sewenang2nya. Perlu ada rasa malu. Perlu ada rasa bertanggungjawab.

Tiada orang yang waras kecing dan berak merata sesuka hati. Tandas akan dicari. Ada juga tahap malu di situ.

5.
Bulan dan Keris kini kerap bertelagah kerana kuasa.

Persoalan aku, negara dan umat yang bagaimana yang akan mereka pimpin bila mendapat kuasa ?

Demmmmmmmmmmmmmmmmmmm………….

Himpun Bersih


Assalamualaikum

Sejak dari minggu yang lepas, aku dapat tau adanya satu Himpunan Sejuta Umat (Himpun) nak buat kat Shah Alam hujung minggu ni. Yang aku tau, tujuannya adalah untuk menandakan sokongan untuk menyelamatkan akidah umat Islam di Malaysia.

Ada yang join. Ada yang tamau join. Itu pilihan masing2 sebab kita ni dalam negara yang boleh memilih. Tapi dari situ boleh tahu apakah konteks yang dipilih oleh masyarakat Malaysia amnya, Islam khususnya.

Ramai yang berminat lebih kepada isu politik lebih dari agama.
Ramai yang lebih rela hilang pengaruh dari hilang undi.
Ramai yang takut dicap ekstremist, mungkin.
Ramai yang lebih suka disimbah air fru dari himpunan aman.
Ini hanyalah pendapat peribadi aku je.

Atas nama apa lagi yang boleh menyatukan hati umat Islam? Isu murtad adalah klimaks kepada akidah yang terpesong. Ia adalah perjuangan yang di priority kan oleh Saidina Abu Bakar. Beliau memanggil askar dari perang di ambang kemenangan di jazirah, untuk menentang golongan murtad ini di Tanah Arab. Ini adalah perumpamaan sejarah yang boleh aku beri, untuk menandakan keseriusan isu murtad ini.

Politik, demokrasi dan pilihanraya adalah karya pentadbiran empayar Rom. Empayarnya gah.

Tapi ada juga empayar yang hebat tapi tidak memilih demokrasi. Mesir Purba, Mesopotamia, Indus, China…. Semuanya tidak bersifat demokrasi tapi mampu menjadi rujukan sejarah kerana kehebatannya.

Yang tersohor di masa kini hanyalah demokrasi. Semua ingin mengikuti tamadun agung Rom. Mahu menjadi beradab seperti orang Rom. Mahu berseni seperti orang Rom. Tamadun lain tiadalah nilainya. Mungkin.

Islam mengalahkan Rom. Sangat mendalam falsafah di sebaliknya. Noktah.

Apa lagi yang boleh menyatukan umat Islam? Mazhab yang pelbagai ? Nafsu yang serabai ? Ada dua perkara yang aku nampak semua umat Islam dunia ada kata sepakat secara konsensus.

Pertamanya, mengerjakan haji.
Keduanya, memperjuangkan Palestin.
Yang lainnya, buatlah perkiraan sendiri.

Jika parti politik boleh bersatu dalam bersih, apakah kewajarannya untuk tidak melibatkan diri dalam himpun? Matlamatnya lebih jelas.

Ketika bersih, “Ouh… Letakkan parti ketepi, kita berjuang untuk demokrasi”.
Ketika Himpun, “Ouh… Parti tidak terlibat. Was-was dengan unsur politik”.

Begitulah dengkelnya pemikiran sesetengah pemimpin. Kalau parti lawan buat, segalanya salah. Dicari kesalahannya. Kalau benar pun, tidak disokongnya.

Kalau parti sendiri buat program, dicari segala yang benar walau dalam salahnya. Perjuangankan manusia dan parti melebihi agamanya sendiri. Bukan semua. Sebilangannya….

Dan setahu aku, Himpun adalah diorganizekan oleh NGO. Sejauh mana kebenaran, aku tak tahu.
Samalah seperti bersih. NGO jugak, walaupun aku tahu sejauh mana kebenarannya.

Itu tidak penting, yang mustahak adalah pengisian matlamat yang mesti disokong oleh seluruh umat Islam. La budda abada.

Aku mahu berkata yang benar. Walaupun ramai yang tidak sependapat dengan aku.

Besar betul kuasa undi di zaman kini.
Takut betul pemimpin kalah pilihanraya.
Kalau tak sampai Putrajaya, seakan hilanglah nikmat dunia.

Fatwa mufti kini tiadalah diguna. Hanyalah pendapat peribadi sahaja. Huh ???
Hebat sungguh “fatwa” Ambiga. Seakan dicucuk hidung semua rakyat berpakat sepakat.

Ada yang takut akan tercetusnya masalah ketidakharmonian beragama di Malaysia. Pada aku tiada apa yang perlu ditakutkan ??? Islam dah selalu dijentik. Tapi diam tak bercakap apa. Kalau bercakap, takut dianggap ekstremist. Kalau mengangguk takut dilabel pengebom kedamaian. Kalau mengenyit dikatakan itu kod terrorist.

Teruskanlah menadah hidung dan telinga untuk terus dijentik sehingga merah padam. Masakan boleh terputus hidung dan telinga kerana jentikan orang… Tak gitu ???

Maruah harga diri telah hilang…

Berbalik kepada Himpun ini, aku doakan segalanya berjalan lancar. Akan ramailah yang akan datang dan menyokong usaha anda. Lain kali carikla ketua yang berani dan berani menonjolkan diri pada media. Mesti ada ketua yang semua orang akan kenal. Bersih boleh, takkan dalam berjuta, satu AJK pun tak layak? Ikon Himpun ni aku tak kenal pun… Nama pun tak tau… Janganlah jadi seperti buih di lautan ye… ;p

Buat kengkawan… Datanglah kalau boleh. Tapi jika tidak mampu, sekurang2nya doakanlah yang baik2. Kalau buat jahat sekalipun, jangan dihalang orang yang nak buat benda yang baik. Ini sekadar perhimpunan sahaja. Bersih pun berhimpun juga. Tapi yang Himpun ni ada permit. Dalam stadium. Takdelah chan nak main air ngan asap dengan abang FRU…. 😉

Yang pentingnya, menunjukkan sokongan fizikal dan moral. Yang hendak implementasi adalah pihak berwajib. Bukan untuk menanganinya dengan tangan yang kotor dan hati yang amarah. Itu bukan cara Islam.

Aku nak quote satu banner yang menyentuh hati aku secara total…

“Bapak-bapak, Peliharalah Hak Kami Sementara Menunggu Kami Besar”.

Hmmmm…. Rupa2nya Malaysia ini bukan milik aku. Bukan milik korang. Serahkan negara yang aman dan Islamik untuk anak2 kita. Dalam sungguh maknanya kepada yang mahu berfikir…. 😉

20111020-133535.jpg