What’s Next Selangorian?


1.Tomorrow will be a big day for somebody. With the MB crisis which spreads from the “Satay Saga”, tomorrow will have a new episode for us to swallow.

2.Be it Azmin or Wan Azizah, or even an underdog from PAS, evidently we will have a new MB. With the much debated issues and fiasco going through, we are in the hands of the policians we elected. Period.

Now, what’s next.

3.The simple answer is to support the new MB. It’s that simple.

4.I am not an ardent fan of PKR nor PR, but we are stuck with democracy which many found it amusing. Not many wanted to adapt the great Islamic governance which spreads throughout continents, we choose to build a country from the ruins of the Roman empire.

5.Back to the topic, as for now, give our full support for the new MB. Like it or not, he/she is the chosen leader from the “district”, which probably one of the highest ranking personnel in the winning party, which is selected as the best (or maybe second best) from the available ADUN’s. Cut the crap short, he/she is the best there is.

6.To administer the wealthiest state in Malaysia is a big task for sure. Whomever selected, would probably want to have his mark in the history book as the best MB that he/she could be. To achieve that, he needs our support.

7.A term or two as MB, that’s the most. But Selangor will be as it is. We serve the state. Not for selective person(s). For that we must abide to our current leader. Boldly.

8.With the emergence of the great “social media”, one will criticise all they want. One will mock everything, making fun out of nothing. That’s the risk that he should be aware of.

9. Though knowing that the puppet master is running the show, stay focus. The onus is on the new MB to prove me wrong. As for me, the abiding citizen per se, bound to serve the state. At least not being a rebellious one.

10. As of tomorrow, TSKI will leave his office. I thank him for the tremendous work during his tenure.

11. We’ll see more drama in the next episode(s).

12.Politicians will come and go. Protect the state. Serve your leader. Abide to the rules.

13. The only time you can be the rebellious hippie is on the next election day. Till then, hope for good things to come.

14. If ever you have the feeling to topple the current state government, stop. Its not anyone else’s ground. You are burning your own paddy field (so to speak, but not so good reference).

What happens in Selangor, stays in Selangor.

Darul Ehsan.

Advertisements

Alam Flora vs Kerajaan Selangor


PENUBUHAN

1. Dulunya kontraktor kutipan sampah dan pembersihan ni dapat kontrak terus dari Pihak Berkuasa Tempatan (PBT). Apabila banyak sangat kerenah birokrasi, kontraktor mencadangkan adanya Alam Flora untuk menjadi “orang tengah” untuk menyelaras projek. Tentunya dengan sedikit bayaran perkhidmatan memantau dari kontraktor. Malah sebahagian kerja pembersihan dilakukan in house oleh mereka sendiri.

2. Mulanya dasar “penswastaan” ini berjalan lancar. Kontraktor lebih tersusun. Tapi lama kelamaan, Alam Flora sudah mula naik tocang. Oleh kerana kuasa menyelaras diserahkan pada mereka, maka kuasa itu semakin lama semakin mencengkam kontraktor sendiri.

3. Kontraktor mengalami double jeopardy. Jika ada aduan dari majlis, majlis akan mengeluarkan saman, dan alam flora juga mengeluarkan saman. Jika sebelum ini, hanya satu saman dari majlis sahaja.

4. Sepatutnya Alam Flora memantau dan menasihati kontraktor jika ada pekerjaan yang tidak memuaskan. Mesti dibetulkan. Tapi bila masa berlalu, mereka seakan menjadi penguatkuasa undang2 yang tidak diberi portfolio. Samannya juga tidak dikawal.

5. Di kawasan kerja aku dua tahun lepas, kami diminta menyokong Alam Flora untuk diteruskan perkhidmatan. Tapi bila Alam Flora mendapat semula mandat, kontraktor dilupakan.

6. Jika hendak terminate kontraktor yang tidak perform, aku tidaklah membantah, tapi boleh dikatakan 90% kontraktor ditamatkan perkhidmatan. Persoalan aku, jika dibuat secara terbuka, kenapa kontrak in house yang dilakukan mereka tidak ditender semula?

Wajar untuk tender semula. Ada yang sudah berbelas tahun membuat kerja yang sama. Tapi bila tender semula biarlah telus.

7. Pada aku ini adalah lebih kepada kes kawan makan kawan. Pengajaran di sini, jangan percaya pada orang lain. Lebih baik percaya pada diri sendiri.

8. Bermula bulan Ogos ini, kontrak untuk pembersihan seperti potong rumput, sapu sampah dan membersihkan longkang diambil semula oleh pbt. Aku menyokong langkah ini. Paling kurang tiada lagi double jeopardy. Rimas rasanya apabila ramai sangat memantau kerja. Penyelia mereka pun kerjanya tidak seberapa.

JADUAL KERJA

1. Untuk kengkawan, aku nak bagitau jadual kerja untuk pengetahuan korang.

A) Angkat sampah – samada IRJ (Isnin,Rabu,Jumaat) ataupun SKS (Selasa,Khamis,Sabtu). Tiga hari seminggu. Rujuk pada jadual di perumahan masing2. Biasanya satu papan tanda akan diletakkan kat padang permainan kawasan masing2. Siap nama kontraktor dan nombor untuk dihubungi.

B) Sapu sampah jalan hadapan rumah / potong rumput / bersihkan longkang – 2x sebulan

C) Sapuan jalan protokol dan jalan utama – setiap hari

Kalau ada kontraktor yang tak mengikut jadual ini, adalah hak anda untuk membuat aduan kepada pihak yang berkenaan. Anda telah membayar cukai pintu dan cukai berkaitan.

ADUAN DAN NTC

1. Bila ada aduan, akan dikeluarkan Notice to Correct (NTC) pada kontraktor. Secara asasnya, kalau sampah tidak diangkat, mesti diselesaikan dalam tempoh 24 jam. Kalau berkaitan hal lain, 48 jam.

2. Adalah lebih baik untuk untuk menyimpan nombor kontraktor kawasan anda. Jika ada aduan, masalah boleh diselesaikan terus. Jika menerusi majlis atau alam flora, garisan prosedur melambatkan penyelesaian.

3. Bila membuat kerja2 ni, hubungan kemanusiaan adalah penting. Adakah anda suka mengadu atau anda ingin menyelesaikan masalah, itu pilihan anda. Pada pandangan aku, selesaikan dengan kontraktor. Jika kontraktor degil, buatlah aduan sebanyak mana yang korang mahu.

SELAMAT JALAN ALAM FLORA

1. Aku nak merakamkan terima kasih atas kerjasama yang diberikan mereka selama ini. Dalam banyak2 tak puas hati, ada juga kebaikan yang dilakukan.

2. Mereka juga harus mempertahankan pekerja2 mereka yang berbelas ribu untuk mencari sesuap nasi. Aku doakan pekerja2 mereka tidak teraniaya. Bukan mudah untuk mencari pekerjaaan sekarang.

3. Untuk kes mahkamah antara Alam Flora dan Kerajaan Negeri Selangor, biarlah mahkamah menentukan. Lebih banyak unsur politik dari unsur kerja didebatkan. Pandai2 lah selesaikan. Itulah akibatnya menggigit selepas diselamatkan.